Stockholm

Vi avslutade vår semester med att åka till Stockholm. På tisdag morgon bar det iväg med X2000 och vi lyxade till det och åkte första klass. Det var kanon, vi fick frukost på vägen upp, nice, och det var gott om benutrymme, så gott om plats att Leia kunde ligga i liggdelen när hon sov på golvet. Resan gick jättebra både upp och ner Leia skötte sig kanon och tyckte det var spännande att åka och titta ut genom fönstret :)

Linus och Leia på shoppingatan

Här inne äter de Nobelmiddagen :)

När vi kom upp låste vi in bagaget och gick och strosade runt vid slottet och gamla stan. Sen satte vi oss i Kungsträdgården och lunchade och slappade lite. Det visade sig att det var kulturkalas även i Stockholm och någon ung 09 festival så det var mycket folk på stan och mycket turister. Tydligen tycker nog italienare att Stockholm är något att åka till för det kryllade verkligen av dem överallt! Strax efter tre hämtade vi väskorna och tog t-banan till vårt vandrarhem på Fridhemsplan. Det kan verkligen rekommenderas. Det är nästan hotellstandard över det hela. Kanske inte jättemysiga rum men väldigt fräscha och man har tv och internet på rummet. Vi kunde till och med få en spjälsäng till Leia så det var kalas! På kvällen gick vi till en restaurang och åt gott och det visade sig vara värsta kvarterskrogen så där kunde man se lite roliga människor.

På onsdagen så traskade vi till Gamla Stan och åt frukost och gick runt där lite. Det är verkligen en mysig del av stan tycker jag. Vi gick väldigt mycket den här dagen, gick på populära Strandvägen där de rika bor....vilka hus!!! Hela Stockholm i sig är väldigt fint för det är så mycket gamla, fina hus, blev riktigt imponerad av dem! Vi gick ut mot Djurgården och till Skansen. På Skansen gick vi runt och tittade på djuren och fikade. Vi fick se björnar, vargar, ugglor och mycket mer, man blev nästan som ett barn på nytt :) På vägen hem blev det lite stressigt så vi tog buss och t-bana tillbaka till Fridhemsplan och gick in på ica och köpte grillad kyckling, revben och bröd. Sen gick vi till vandrarhemmet och åt där och det blev kalas, de hade ett jättefint stort kök som var fräscht och bra! På kvällen gick vi och träffade min kompis Line och hennes kille Johan och så fick vi träffa lille Vilmer som föddes i mitten av juni. Vi gick till ett fik på Vasastan och satte oss. Så söt han var lille Vilmer och han hade så mycket med hår jämfört med lilla Leia, där ligger hon verkligen i lä :) Viktmässigt kanske det skiljer 1 kg ungefär, men när man höll i Vilmer kände man väldig skillnad mot Leia. Vilmer var fortfarande riktig bebis och kunde ligga i famnen. Leia ska bara sitta och stå så det var väldig skillnad :) Så himla kul att träffa dem. De ska snart flytta in i sitt radhus som de har köpt i Täby som är nästan nytt. Så det får bli ett Stockholmsbesök till i höst :)

Söta små björnar på Skansen...

Skansens nya stjärna!

Lille Vilmer

Leia trivdes bra hos Line

och hos Johan :)

På torsdagen hade vi tur och det var soligt och fint väder. Så vi gick fram till Strandvägen och tog båten ut till Fjäderholmarna, närmsta ön. Där låg vi och solade och Linus badade. Jag vågade inte för jag kände mig lite dålig och hade väldigt ont i halsen. Var nog tur att jag inte badade för Linus sa att det var kallt. En jättemysig dag med slapp och bokläsning. På kvällen öppnade himlen sig och det vräkte ner rätt så mycket regn. Vi tog en öl på Berns salonger (bara för att ha gjort det :) och sen mötte vi upp Linus kompis Ecce. Han tog med oss till söder och ett ställe som heter Skrapan. Påminner mycket om Gothia towers i Gbg. Vi åkte högst upp och tog den dyraste drinken vi någonsin köpt. Men det var det värt och goda var dem :) Sen gick vi och åt på en restaurang som var väldigt mysig, har tyvärr glömt namnet :)

Ute på Fjäderholmarna :)

Vid Berns Salonger

Uppe i Skrapan

Dyra men goda :)

På fredagen låste vi in väskorna på centralen och gick runt på stan och sen ut till Skeppsholmen och la oss på en bänk och läste. Sen blev det dags att dra sig mot tåget och åka hem. En jättetrevlig resa som avslutade semestern bra!

Ute på Skeppsholmen

Sista fikan innan hemresan :)

Det är skönt att vara hemma igen och idag drar vardagen igång för Linus har börjat jobba. Och jag och Leia får hitta på lite kul. Just nu är jag fortfarande hängig och Leia är lite förkyld med så det blir lugnt tills vi är bra igen. Det som händer härnäst är att babysimmet börjar den här veckan :)